Volat? Práce jako každá jiná?

img_20160709_145335Často narážím na to, kdy se mne lidé ptají, co může vozíčkář dělat za práci. Když řeknu telemarketing, tak mi lidé říkají, že je to práce nevděčná a slušně řečeno, lidé co volají jsou ,,vlezlí.“ Podívali jsme se na to s ženou, která se tomu věnuje nějaký čas, učí lidi jak volat a sama tvoří projekty, Ester Šafránek jejíma očima. A je tedy k téhle práci je povolanější. 

 

Ahoj Ester, pracuješ v telemarketingu a dokonce učíš lidi, jak volat. Řekni více.

Musím tuto otázku uvést na pravou míru. V klasickém telemarketingu jsem začínala. Později jsem začala pracovat pro větší společnost, která prodává telefonní ústředny a další hardware, který je pro komunikaci potřebný. Zde jsem domlouvala schůzky pro obchodníky, a později se dopracovala k systému, který umožňuje prodat i takto velké a nákladné zboží přes telefon a začala jsem ve svých oddělení tento systém školit.

Dnes vedu několik projektů. Jedním z nich je externí call centrum.

Nabízíme svým klientům například domlouvání schůzek přes telefon, přímý prodej po telefonu, back cally pro ověřování spokojenosti zákazníků. Dále ověření toho, jak pracují zaměstnanci a další služby, které jsou s tímto oborem spojené. Dále kurzy pro jednotlivce i skupiny, které probíhají přímým proškolením pracovníků přímo ve firmách.

Pro vozíčkáře je to lehce dostupná a hodně nabízená práce. Sám jsem 5 
let volal. Ale jsem, kde jsem, protože mne to přestalo bavit. Co Ty si 
myslíš, pro jaký typ člověka se to hodí?

Telemarketing je určitě dostupná práce. Rozhodně pro začátek mohu doporučit.
Rozdíl mezi telemarketingem a obchodem po telefonu je však z mého pohledu značný, a proto jsou také jiné požadavky na profil člověka, který chce dělat jedno nebo druhé.
Na uchazeče, který se chce věnovat obchodnímu volání jsou kladeny nemalé požadavky. Rozhodně potřebujete mít předchozí zkušenosti s obchodováním. Je třeba prokázat obchodní myšlení a prodejní dovednosti. Dále nestačí jen velmi dobré komunikační dovednosti, je třeba také znát detailně službu nebo produkt, který budete prodávat, a konkurenci v oboru, pro přípravu argumentace.

Vytrvalost a psychická odolnost jsou dalšími základními předpoklady. Zažila jsem mnoho schopných obchodníků, kteří neuspěli, přestože jejich obchodní jednání bylo na vysoké úrovni. Buď jim chyběla vytrvalost, aby překonali období, kdy se jim nedařilo, nebo se rozsypali, protože neunesli odmítnutí a brali jej osobně.

Je potřeba být empatický, umět pracovat s hlasem, být rozhodný, trpělivý. Mohla bych pokračovat ve vyjmenovávání dalších požadavků, nicméně vždy je nejdůležitější sebemotivace, chuť se zlepšovat a učit nové věci.

Co je potřeba za vlastnosti k tomu, aby člověk mohl volat? Dá se to naučit?

Řekla bych, že dvě nejdůležitější jsou schopnost naslouchat a schopnost empatie. Většina lidí neposlouchá, co říkáte, ale už přemýšlí, co řeknou sami, proto jsou mile překvapeni, když jim někdo naslouchá, dokáže se opravdu vcítit do jejich situace a zároveň nabídnout řešení. Další důležitou vlastností je důvěryhodnost.

V dnešní době je člověk, který dokáže nejen vzbudit důvěru, ale opravdu důvěryhodný je, vzácností. S tím se pojí další vlastnosti a těmi jsou pravdivost a selský rozum. Pravda je také vzácný artikl a pokud ještě uvažujete přímo a jasně, máte vyhráno.

Sám vím, že mi k práci stačil telefon, PC a internet. Ty to děláš 
delší dobu, máš něco navíc, co Ti ulehčuje práci?

Určitě. Pro práci na telefonu používáme různé programy, ve kterých zpracováváme data dle požadavku klienta. Dále sdílené diáře pro obchodníky a množství produktových materiálů a analýz z oborů, ve kterých máme momentálně zakázku. V neposlední řadě mapujeme konkurenci pomocí dalších technických možností, které máme.

Pracoval jsem občas i pro pochybné firmy, které si na černo kupovaly 
kontakty a úroveň práce nestála za moc. Několikrát se mi stalo, že jsem 
nedostal výplatu. Jak vybrat dobrou firmu, podle čeho?

Ano, to je velký problém na trhu. Pochybných firem je opravdu hodně a rozhodně celkově práci na telefonu nedělají dobrou reklamu. Bohužel jsem se ve svých začátcích také setkala s velmi špatným přístupem, a to byla právě věc, která se mi vůbec nelíbila a donutila mě přemýšlet nad obchodem po telefonu jinak.

Pokud chcete vybrat kvalitní firmu pro začátek v tomto oboru, nejprve se soustřeďte na to jakou má prezentaci na internetu. Pokud Vám firma nabízí závratný výdělek, tak si můžete být jistí, že se nejedná o firmu seriózní. V telemarketingu si opravdu velké peníze nevyděláte.

Dále si pročtěte reference, které vám také hodně napoví.

Než se rozhodnete investovat svůj čas a půjdete na pohovor do telemarketingové společnosti je důležitá ještě jedna věc, a to jestli firma své pracovní inzeráty zadává často a na různých serverech. Pokud to tak je, napovídá to už velké fluktuaci pracovníků.
Když přijdete na pohovor, určitě se zeptejte na to, jakou smlouvu firma nabízí. Klasickou na dobu neurčitou se zkušební dobou nebo DPČ popřípadě DPP. Toto vám hodně napoví. Pokud chcete tuto práci brát vážně a něco se naučit, určitě hledejte firmu, která nabízí klasickou smlouvu. Dále se orientujte na to, jaké má firma vzdělávání v oboru. Zda nabízí hodnotné vstupní školení, zda se vám v začátku bude někdo opravdu věnovat.

Další důležitá věc je obor, kterému se společnost věnuje. Můžete být pracovníkem na pasivní lince, která odpovídá na dotazy nebo řeší problémy klientů. Dále jsou reklamační oddělení a nebo firmy, které se masově zabývají prodejem drobných výrobků a služeb.


Kolik se dá touhle prací vydělat?

Je to různé. Pokud pracujete v klasickém call centru, rozhodně nezbohatnete, ale uživit se tím dá. Samozřejmě je to o tom, co kdo k životu potřebuje.

Pokud pracujete na projektech, nebo přímo v obchodních odděleních, tak se můžete pohybovat v opravdu velmi pěkných částkách.

Například náš způsob obchodu je založen na tom, jakou máme zakázku. Spolupracujeme s lidmi, kteří jsou velmi dobří ve svých oborech (např. pohledávky nebo domlouvání schůzek pro obchodníky). Když domluvíme s klientem zakázku, oslovíme tyto odborníky a s nimi navážeme spolupráci, za kterou dostanou adekvátní ohodnocení.
Nebo máme druhý systém spolupráce, kdy najmeme pracovníky, kteří dostávají dle projektu hodinovou či úkolovou mzdu a to je spíše pěkný nezanedbatelný přivýdělek.

Někdo říká, že je to strašně stresující a nevděčná práce, jak to vidíš 
Ty? A co bys poradila člověku, co to chce zkusit. Čeho se držet a čeho 
vyvarovat?

Začátky v tomto oboru jsou rozhodně velmi stresující a budete se setkávat s velkým množstvím odmítnutí. Určitě jako v každém oboru, pokud se někam neposouváte a stagnujete, tak se vám zdá, že je práce nevděčná. Pokud se přenesete přes těžké začátky a do oboru opravdu proniknete, jedná se o velmi pěknou práci, která přináší výsledky a výdělek.
Držte se svého cíle a jděte vytrvale za ním, pokud vás tato práce osloví.
Vyvarujte se lhaní zákazníkům.

Já ten problém neměl. Práce mne bavila od samého začátku a chtěl jsem 
jen volat, pomáhat lidem s produkty, které jsem nabízel. Některé dny to 
ale bylo těžší a hnala mne vidina vydělaných peněz, kde a čím si je pak 
užiju. (Paragliding, Utkání ligy Mistrů atd.) Jak Ty to máš s motivací? 
Co Tě přes ty chvíle přenáší?

Dnes vymýšlím a vedu své projekty, mám okolo sebe množství kvalitních lidí, které jsem poznala na své cestě při této práci. Shodou okolností většina z nich prošla mým školením a z naší spolupráce se později stalo přátelství. Jsou to lidé, kterým věřím a dnes, když se rozhodnu pro nový projekt, tak vím, že se na ně mohu obrátit a spolupracujeme dále.

Takže mou největší motivací jsou velmi dobré vztahy s lidmi, na základě kterých můžeme vydělat peníze. Je to o spolupráci, vzájemné důvěře a podobném myšlení.

Máš eBook Jak úspěšně domluvit schůzku po telefonu a máš i kurzy. Pro 
laika, kdybych chtěl začít volat a chtěl se učit u Tebe. Čím bych měl 
začít?

Pokud bys chtěl začít v tomto oboru právě u mě, v prvé řadě by mě to moc potěšilo a určitě bych udělala maximum pro to, abys mohl tuhle práci dělat opravdu dobře.
Určitě je zapotřebí projít vstupním pohovorem a modelovými situacemi na telefonu. Pokud bychom se domluvili na spolupráci, následují intenzivní školení a práce na projektech a zakázkách.

Pokud vás tenhle rozhovor oslovil a rádi byste volat zkusili. Směle do toho třeba právě s Ester.

 

 

David Dovhun

Jsem autorem eBooku
Jak z depresí jednou provždy Pomáhám lidem z depresí. Krok za krokem, k aktivnímu a spokojenému životu.
Více o mne si přečtete zde>>

Stáhněte si ZDARMA:

9 věcí, které byste si měli umědomit, pokud nechcete být v depresi

Stáhněte si kompletního průvodce jak a čím zvládnout boj proti depresi. Jsou v něm základní principy myšlení, které potřebujete vědět, abyste byl se svým životem spokojený.

Komentáře
  • Stáhněte si ZDARMA

    9 věcí, které byste si měli uvědomit, pokud nechcete být v depresi.

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky
  • FB Komunita